Click Once & I'll Click Yours Back!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, September 18, 2011

Tomyam Basi

assalamualaikum.

berita ni macam sedih bagi ibu-ibu mengandung yang mensimpan harapan dapat menghirup tomyam buatan tangan yang masam, pekat, pedas dan kaya dengan bahan rampai. slurppp.

kecewa. 2 hari lepas sungguh-sungguh pergi Giant mensoping barang dapur. tiba² terbau-bau bau tomyam. terus pergi beli udang, button mushrooms, dan tomyam paste yang pada mulanya telah mencari dengan lutut. dah round 2-3 kali tempat yang sama, dan terjumpa manusia yang sama, masih tak jumpa² tomyam paste nya. kali ke-4 round dengan suami. terus jumpa! gila buta. HAHAHA. nampak sangat kena tumpang spect suami ni. T_T

balik² sempat tido sekejap, maklumlah, tu dah jadi routine dah. kadang² si suami yang sudah masak dengan pe'el bini dia yang memang kaki tido ni, memang tak makan saman la kalau kita cakap nak tido 'sekejap'. sekejap la konon. last² lebuh sampai asar, pastu bangun² mula nak membebel pening kepala la, nak biul la ape la. memang tak boleh nak tido petang. kalau nak tido harus sebelum asar. lagipun dalam Islam pun tak suruh umat dia tido lepas asar. bak kata orang, kalau lebih 44 hari, boleh gila. HAHA. sumpah saya tak tahu itu tahyul ke apa. tapi memang tak elok tido lepas asar. lihat sendiri nasib diriku sendiri. bangun² terus capai towel. wajib mandi. bukan mandi wajib. hap hap hap! HAHAHA. kalau tak mandi jangan harapla saya nak menyentuh senduk dengan semangat tomyam. takda harapan!

lepas mandi, solat² terus potong² bahan² yang nak dimasukkan dalam tomyam tu. gila pantas saya buat kerja. dah berpuluh² kali buat tomyam kali ni baru saya dapat rasakan buat tomyam itu sikit punyalah mudah, cepat, dan.. betul. betul² cepat. si suami datang tanya nak tolong pape tak? saya cakap tolong diam. tipu tipu tipu. HAHA. gila derhaka. jangan! jangan cakap begitu dengan suami even tengah panas nak meletup. assobaru minal imaaan. saya cakap dengan berhemah. takda apa yang nak dibantu. you're too little too late. hmm, tu pun tipu jugak. mana boleh taip di sini apa ayat² keramat yang kami bahasakan di rumah. tak perlu menunjuk². bukan kamu sorang saja yang bersuami. hep hep!

sambung.

bila dah masak, pegi solat maghrib, terus hirup tomyam. sebab macam dah kebulur teruk sangat. dah tak tunggu suami dah. pastu soksek, soksek. gaduh² manja dengan suami. terus solat Isyak. pastu terus serbu periuk nasik macam warga Palestine kelaparan. nasik ciput je. sebab kurang selera makan dah sekarang ni. selera meratah melampau² la pulak. mula² makan sorang semangkuk je. si suami suka sangat tomyam. kadang² kalau dapat sekali telur dadar/telur bungkus bersos masak merah, lagi sakan dia makan. macam tak ada esok hari lagi dah. tapi sukalaa. dia makan apa yang saya masak. itu adalah satu kebangsaan kebanggaan si isteri even masak sekangkang kera saja. pfft!

si suami dah berhenti makan. saya masih menapak kat meja makan tu menghirup tomyam berair tangan sendiri (yuck) sambil buat² tak nampak orang lain kat sebelah. masyaAllah, sedap gila. terer rupanya diriku ini. ahaks!

last² perut macam nak sengkak, terus berhenti. sebab takut kalau sendawa, terkeluar pulak apa yang dilahap tadi. sobs. dengan berat hati meninggalkan tomyam di bawah tudung saji. nak masukkan dalam fridge, masih panas lagi. panas panas panasnya asmara. blablabla. (suppose masukkan dalam fridge. kalau masuk dalam fridge maybe tragedi yang akan disambung di bawah ni takkan terjadi.) T_T

esok bangun pagi², dengan semangat jitunya bangun di pagi Sabtu untuk berkhidmat pada Wong Kah May, boss saya. bangun dan keluar dari rumah sangat awal. sebab si suami nak bawak pergi breakfast bersama². malas dah nak berharap dekat mamak FFC kat opis tu. hari tu pergi ingatkan ada la nasik ke apa. apa pun takda! sedih.

untunglah orang belanja nasik lemak mahal. tapau dan buat muka tak malu makan di kedai mamak. punyalah teringin nak minum favourite drink, order lah jugak 3-layer-tea yang sodap sampai menjilat straw tu even baru jam 8.30 pagi. pagi² minum ais memang tak elok. dulu² masa sekolah rendah, teacher Ashaara Bee penah tegur. masa tu saya dan adik kesayangan saya bersama mama. mama cikgu di sekolah kami. :)) hee. tak perlu cerita tapi nak cerita jugak pasal mama kebanggaan kami itu. heks! sedap² duk menghirup teh ais, sambil main lumba² sapa habes dulu, tiba² disergah pertanyaan pelik. 'selalu ka diorang ni minum ais pagi²??'. pelik sangat ke minum ais pagi²? nasibla baru darjah 3. kalau tak mesti lantang je nak bertanya. mama jawab 'hmm, tak boleh nak kata apa dah.'. itu adalah ayat pasrah seorang ibu bilamana dia bagaikan mencurah teh ais ke daun keladi. HAHAHA. cikgu tu pun ceritalah. tak elok katanya minum ais pagi². nanti otak beku. hmm?? tak beku pun. aktif lagi ada laa. minum ais ni maybe tak elok sebab pagi² badan maybe terkejut, tiba² rasa sejuk je saraf² dalam badan. dorang pun mesti pelik. cuaca dah sejuk² gini, gi belasah ais lagi buat apa?? isk. kesian mama kena handle kami yang gila nakal dulu². tapi kami budak baik kan mama? :))

abeh dah cerita pasal pasal teh ais.

dah setel makan, si hubby pun hantarlah saya ke tempat kerja. tu laa. weekend pun dia kena bangun awal hantarkan saya. kita ni sungguh² cakap nak bawak ego je pegi kerja, dia seboleh²nya kata jangan. tak apa katanya. sampai abes pantang je. pastu awak nak naik ego, naiklah. hee. rajin tau dia sekarang ni. baju² tu tak bagi dah kita basuh. sidai apetah lagi. lipat pun kalau kita suh tunggu kejap, nanti nak lipat sama², janji tinggal janji je. kita masuk² bilik tengok baju dah siap berlipat. alahai, untunglah kan. tapi kalau boleh sampai dah ada anak nanti pun macam ni jugak lagi okeilah! HAHAHA. tapi tak berharap sangat. takpa la. sekarang dia nak bantu² kita pun dah syukur alhamdulillah. nanti² tu pun takkanlah dia nak tengok kita susah kan? dengan anak lagi. hopefully kami boleh sama² bahagi tugas. tapi tapi tapi. yang satu ini aku tak jamin dia akan buat. bangun tengah² malam bila baby menangis nak susu. kompem dia takkan sanggup nak bangun. HAHA. tapi who knows. dari apa yang kita lihat sekarang, maybe aku yang takkan bangun di tengah malam membuat susu. muakakakaka.

dalam kereta.

'awak, jangan lupa simpan tomyam dalam fridge eh? saya lupa laa nak simpan tadi.' pesan saya.
'ok, insyaallah.' kata beliau. bila dia dah kata macam tu aku assumed ok lah. dia ingat. aku pun pergi kerja macam biasa. hari Sabtu halfday je. tak tahula kenapa kena kerja halfday sedangkan hari lain pun kerja jugak. saya nak tido pun payah. T_T
1.30pm si suami datang jemput balik ke rumah. balik² solat terus siap² nak pergi rumah makteh belah suami pulak. makteh dia lama tak jumpa anak buah kesayangannya ni katanya. dah siap² terus bertolak dan balik ke rumah balik hampir senja. lepas maghrib, saya terlintas nak tengok apa yang ada di bawah tudung saji tu. maklumlah, perut ni kalau boleh 24 jam mintak diisi. tak tahu erti kenyang gamaknya. pastu!!! buih² terapungan. di.. atas.. tomyamku.. :( alamak. basiii. hukhukhuk. gila frust. sebab dalam kereta on the way nak balik ke rumah dari rumah makteh tu saya dah cakap dengan suami, nak hirup tomyam ni. cepat² balik jum! dia pun tak cakap pape selain 'haaa? nak makan lagi??!' so saya ingat, tomyam tu baik² saja di rumah. sekali basi daaa. terus muncung sedepa mukaku. si suami pun rasa bersalah kot. terus ajak makan kat luar. nahh, time ni la nak mengopek wallet dia. HAHAHA. terus mintak nak makan mee tomyam Buna. gila sedap ok. the best tomyam in country u must try. reasonable price. memang sedaplah. ni pun sambil menaip dah tertelan banyak air liur. pffft! tapi husband dah bagi isyarat. no no no no. semalam dah makan kata dia. takpa. tunggu next gaji. kita pergi steamboat pulak ea? hehehehe.

apelaa nasib. habis banyak duit untuk bahan² tomyam tu. memang husband & wife ni frust gila la. kita ni frust sebab dia lupa masukkan dalam fridge, yang dia pulak frust duit banyak melayang. haish! pasni macam badi sikit nak buat tomyam lagi. tengoklah bila nak mengidam lagi. hmmmmmm.



sekian.


p/s : yang steamboat tu, kita yang kena belanja dia. hmmm. T_T

2 bebelan:

Shazlan said...

sian dia...meh la mai umah kak mas buat tomyam...hehehehe..

Jaslin Jamaludin said...

entahla. i macam dah putus asa nak masak tomyam. ckp dgn hubby nak buat tomyam pun dia buat muka tak sudi. huhuhu. i makan kat kedai je. ;p ngeee.