Click Once & I'll Click Yours Back!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, February 20, 2011

Kafein & Wanita

Nescafe, Per'l Cafe, sume yang cafe² bunyiknye memang sedap. kopi apetah lagi. tapi kalau diminum dalam kuantiti yg banyak boleh membawa banyak keburukan. tak semua, tapi mungkin segelintir. ada yg minum kafein tabley tido. ada yg pening dan tak kurang juga, ada yang tak jadi apa. minum tak minum sama saje.

melalui bacaan yg ala² kadar yg aku buat. kafein sangat bahaya, dalam diam.
bukan lah pembunuh, tapi mungkin dia lakukan secara halus. dang!

Kafeina, atau lebih glamour kafein, ialah senyawa alkaloid xantina berbentuk kristal dan berasa pahit yang bekerja sebagai ibat perangsang psikoaktif dan diuretik ringan. Kafeina ditemukan oleh seorang kimiawan Jerman, Friedrich Ferdinand Runge, pada tahun 1819. Ia menciptakan istilah "kaffein" untuk merujuk pada senyawa kimia pada kopi. Kafeina juga disebut guaranina ketika ditemukan pada guarana, mateina ketika ditemukan pada mate, dan teina ketika ditemukan pada teh. Semua istilah tersebut sama-sama merujuk pada senyawa kimia yang sama. Kafeina dijumpai secara alami pada bahan pangan seperti biji kopi, daun teh, buah kola, guarana, dan maté. Pada tumbuhan, ia berperan sebagai pestisida alami yang melumpuhkan dan mematikan serangga-serangga tertentu yang memakan tanaman tersebut. Ia umumnya dikonsumsi oleh manusia dengan mengekstraksinya dari biji kopi dan daun teh. Kafeina merupakan ubat perangsang sistem pusat saraf pada manusia dan dapat mengusir rasa mengantuk secara sementara. Minuman yang mengandungi kafeina, seperti kopi, teh, dan minuman ringan, sangat digemari. Kafeina merupakan zat psikoaktif yang paling banyak dikonsumsi di dunia. Tidak seperti zat psikoaktif lainnya, kafeina legal dan tidak diatur oleh hukum di hampir seluruh yuridiksi dunia. Di Amerika Utara, 90% orang dewasa mengkonsumsi kafeina setiap hari.


Kafeina melumpuhkan dan mematikan serangga-serangga tertentu yang memakan tanaman tersebut.
see, see.

sumber adalah hasil copy paste from here.

tengok coffee bean mentah pun dah terliur.
bagaimana??
slurpp.

Wanita yang minum dua cawan kopi atau lebih sehari dapat meningkatkan risiko terkena osteoporosis. Impak kafein pada wanita hamil mungkin saja sedikit sebanyak akan mempengaruhi janinnya. Namun demikian, konsumsi kafein yang normal dalam kehidupan sehari hari umumnya tidak sampai memberikan pengaruh ke janin. Konsumsi kafein secara normal dalam kehidupan sehari-hari, iaitu 2-3 cawan kopi sehari misalnya, tidak memiliki pengaruh negatif apa pun. Hasil penelitian lain menyebut, bayi yang ibunya terlalu banyak minum kopi ketika hamil mempunyai risiko tinggi terkena epilepsi. Kafein dapat menyebabkan proses pelepasan muatan listrik yang berlebihan dan tak teratur dari sel otak bayi kerana kekurangan oksigen dan dapat menyebabkan kerosakan sel otak terutama bahagian otak besar yang mengontrol memori. Kafein dalam kopi yang diminum wanita hamil juga terbukti boleh masuk ke otak janin. Di sisi lain, saat persalinan kadar oksigen yang dapat mencapai bayi sering kali menurun. Kerana itu, wanita hamil sebaiknya tidak minum kopi secara berlebihan. Patut² suda.

baru lepas membedal 2 gelas minuman bercaffein sbb dalam hidup, memang payah nak pisahkan Jaslin dgn caffein. samalah adiknya juga. memang hantu caffein. pernah dulu adik aku minum Nescafe tak hingat dunia sampai kena pedih perut berpanjangan. doctor cakap, sbb banyak sangat caffein. perut takbley tahan. adik aku stop sekejap je, lepas tu dia sambung balun balik. orang cakap, minum caffein ni ketagih. rasanya betul. sebab kitorang, kalau buat sebaldi pun, belum tentu cukup diminum dua orang. hmm, bagaimanakah? sampaikan kalau membedal 2-3 gelas Nescafe pun, kami masih boleh tido lena. bermaksud, dah immune dengan caffein. kalau orang lain, minum caffein sakit kepala tabley tido, kami bukan macam tu. itu adalah salah satu kebaikan caffein bagi kami. oyeah²!! tapi, tak tau la camne di hari tua nanti. sbb dia kan membunuh secara halus.

halussss!

secara singkatnya. demikian adalah kebaikan & keburukan caffein pada kita.
timbang tara lah sendiri. ('8

kebaikan :
* membantu meningkatkan daya tumpuan.
* mencegah gigi berlubang. (tapi kalau sental gula sekiloa sehari pun takda guna)
* membantu meningkatkan stamina. (oyeah!)
* meringankan sakit kepala. (kalau ada migrain lain cerita)
* menghalang radikal bebas.

keburukan :
* merangsang hormon Adrenalin which is mendorong denyutan jantung menjadi pantas, tekanan darah meningkat dan melemahkan otot².
* insomnia, anaemia & menjadikan  sel kulit menjadi kering.
* untuk wanita hamil : bayi lahir kurang berat, memperlahankan pertumbuhan janin.
* menyebabkan pengeluaran cecair berlebihan dalam badan.
* caffein akan menakhluk  enzim fosfodiesterase dalam pembentukan memori dan akhirnya mudah hilang memori. (ops!)
* mempengaruhi fungsi normal otak bagi kanak² dan menyebabkan kanak² lemah daya ingatan. (dah nak kena balun kismis banyak² pulak)

eh, banyak buruk dari baik lah pulak. hmm! ok.




sekian.

0 bebelan: