ayah kata, benda ni normal bagi orang yg baru kawen dan tak punya cahaya mata. apekah motif cahaya mata disebut di situ? tak tau, tak tau. haha. erm, mungkin lah. sbb rindu tu datang bila laleng wat keje lain dan tak mengadap muka comel aku ni. rindu family macamlah dorang selalu ngadap muka aku dulu. entahla. rindu pulak. rindu suasana rumah. rindu bebelan mama yg selalunya berakhir dgn bebelan aku. rindu lawak² yang ayah dan Juju buat. rindu nak tgk tv sama². rindu nak makan nasik kandaq Pantai Remis sama². oh, Tuhan. tak bley ke nak stay dgn hubby & family dalam satu masa? kalau lah aku kaya. kan best, best kan? gather parents laleng dgn parents aku. tp mustahil la dgn keadaan pengangguran aku skng.
mama.
mama baik. sume mama pun baik. mama garang, tp kejap je. sbb bila dia mula tunjuk taring, aku pun tunjuk taring sampai dia teqenyeh². jadi kami pun tak jadi nak takut dengan dia.
mama degey. kadang² mudah terpengaruh. aku sangat risau kalau dia pi soping kompleks sorang². takut digoda. kalau bukan Citibank, mesti penjual barangan elektrik. bagi free gigt sikit cair aa dia. orang tu kata nanati bleh dapat itu, bleh dapat ini. terus dia setuju. haish. mama boros. aku pun boros. mama pandai masak. aku tak. mama pandai match baju dgn heels. mama tak pandai mekap, tapi kalau calit eyeshadow sikit pun dah cantik. mama pemurah. suka tolong anak murid dia yg susah kat sekolah. mama cepat simpatikan orang. mama sensetip. macam aku. bezanya, sebelum nangeh or bersedih, dia pikir dulu pro & contra dia. macam aku, nangeh je bila aku nak. mama kadang² panas baran. same je dia dengan Juju. kalau silap sikit, mesti cepat melenting. contohnya jiran depan umah aku. dia adalah mangsa, keadaan. mama senyum kat dia. dia wat dek je. combong. memang tak penah senyum pun. mama kecewa, sbb senyum tak berbalas. sampai skng kalau tiba² orang depan umah tu senyum, dia wat tak tau je. hati dia kering. pun macam Juju. kucen aku yg nama Sobri tu, kena langgar dengan anak makcik tu lah. aku pun marah. dia langgar dengan kereta besar dia. sedih. kereta besar, mata kecik. T_T mama pandai baca hati orang. macam aku. sebab tu dia jadi kaunselor. aku je taknak, sbb tak minat. mama suka kucen, pun macam aku. dulu kami takut kucen tahu? tambah² yg suka menikus tu. korang tau ke menikustu ape? menikus tu yg kalau kita gerak² kaki sikit, kucen datang terkam tiba². yg tu aku tak suka. tapi mama suka pulak. hmm, dah tak sama macam mama lagi. T_T
mula² kucen masuk dulu (Sobri) mmg kena maki hamun lah dengan kami. last² cair woo. siap belai² mengalahkan belai manusia lagi. mesra gitu. skng mama sayang sangat dengan kucen. masa Nyanyaw mati aritu, mama nangeh woo. tapi kalau mama nangeh tu normal la. hati tisu. macam aku. sekarang tinggal Boo je kat umah tu, dah macam Maharaja dah aku tengok. dapat sangkaq bagai. dapat Whiskas, routine medical check-up. dapat vaccines. dapat penjagaan rapi. pendek kata dah tak macam kucen jalanan lah. dapat perhatian sepenuhnya. kalau aku marah Boo, aku lak kena marah. nasibla, manusia selalu salah menilai manusia. T_T
ayah.
ayah baik. penyayang. jaga kebajikan kami anak beranak ranak. aritu sebelum kawen, dia beli roti Hi5 sebungkus dengan kaya Auntie Rosie. aku tak sempat pun nak makan. caring nya ayah. tahu anak dia ni sedang berdiet menjelang hari bahagia. ayah baik, sebab. belikan aku Ego S warna putih yang aku gelar tenggiling. bulan 5 ni habes bayar lah. tu pun mama bayarkan. sape suruh beli. dah beli kenalah bayar. kereta je tak dapat lagi. tapi mingkin takkan dapat. sebab dah kawen sebelum sempat dapat. mungkin jugak kena mintak dengan hubby. tapi payah. KL jam. benci pulak nak bergaya dengan kereta. naik scooter baru nampak single. ayah kelakar. ayah suke dan pandai buat lawak. ayah suka makan nasik kandar. macam aku. ayah penyabar, macam aku. ayah mmg susah marah. dia cool saja, sbb tu dia best. masa nikah aritu, tengah salam² pas sarung cincin ayah dah lari keluar. mungkin dia sedih. anak kesayangan dia dah diambil orang. mungkin juga tak dapat menerima hakikat. sebelum kawen aritu, aku nak apa semua dapat. syurganya dunia.
ayah kawan yang baik. masa kenduri hampir semua kawan ayah datang. best². dapat banyak hadiah. ayah memahami. kalau anak dia takmau keje, dia tak marah. dia paham. anak dia mungkin nak berehat dan menikmati waktu² solo dia sampai puas. ayah suka cite hindi, hindi klasik. dia suka karaoke. suara dia sedap woo. macam p.ramlee. tapi dia malu la plak nak menyanyi pasaipa tataw. ayah caring. macam mama. aku pun caring jugak. betul! aritu pas kenduri aku dengan husband nak balik dengan bas je. tapi dorang dengan relahati nak hantar balik KL dan meninggalkan mak masing² berdua dalam umah tu. kalau kena kidnap ke apa tataw la sapa nak bertanggungjawab. sampai KL dalam 11.30 mlm, makn kejap kat umah MIL, terus bertolak balik. 6.15 pagi baru sampai Penang. dengan mam nak ke sekolah. ayah nak keje. bahagianya jadi anak kesayangan. ops!
Juju.
Ju je la senang. dia baik. penyayang. dia suka kucen. sesetengah kucen. dia suka Sobri dengan Boo tapi dia dengki sangat dengan Nyanyaw. mungkin sbb Nyanyaw manja dengan aku. kalau dia manja dengan aku dah lama kena penyepak agaknya. sbb tu dia jeles. haha. Ju ni panas baran. pantang salah mesti hangin. sama lah dia dengan mama. tapi dia pemurah. bab makanan memang tak pernah lokek. suh belanja dia on je. rugi plak tak mintak Chocolate Indulgence dengan dia. mungkin bleh mintak bulan 3 nanti. mungkin.
Ju ni kadang² wat orang marah jugak. dia tabley kita lebih dari dia. sabar je la. dari kecik sampai dah tua pun duk macam tu. camna la bini dia nanti. nasib kau lah dapat laki camtu. tapi dia baik, jangan risau. dia kelakar. mmg tak kering gusi la dengan dia. dia kalau dengan sepupu² dia yg Izral, Apit, Amar tu mmg dia tak berkira. bagus. ni buat aku sayang dia. tapi! marah dengan dia sbb buat mama menangis. pagi nak nikah aritu mama terminum air mineral yg dia kuarkan untuk awek dia. pastu dia marah and suruh amma masuk dalam umah balik amikkan yg baru. nasib aku takde je time tu. kalau aku ada, siaplah awek kau kena balingan botol mineral dengan aku. sementara nak tunggu tok kadi bersedia, aku nampak mama nangis. aku pun nangis sbb time tu tak taw cerita dia camne. aku ingat mam nangis sbb aku dah nak bernikah. maklumlah, anak kesayangan dah nak pergi. rupanya sebab lain. malu diriku ini. sbb tu aku tak berapa suka awek dia tu. aku takmau pun dia jadi adik ipar aku. aku takur nanti sebab sayang bini, dia wat mak aku macam kuli pulak. lempang laju² satgi, tapi kadang² je aku berani dengan dia. sbb ada time aku plak yg takut dengan dia. wakakak!
sekian saja coretan aku.
pasni mungkin ada cerita bodo² tentang kezen² aku yg gila² pulak.
mungkin.
jangan berharap.
Kulit Berminyak Pun Wajib Pakai Pelembap
8 years ago






0 bebelan:
Post a Comment