assalamualaikum.
alhamdulillah. I think I am better than before. ceh ceh.
sabtu lalu, aku temankan MIL pergi majlis sambutan maulidur rasul dekat masjid ke surau entah aku pun tak perasan. ustaz jemputan adalah dari Astro Oasis, Ustaz Dzulkarnain Hamzah. gile kelakar beliau ok. rase macam pergi tengok ujibakat mentor pun ada. HAHA.
dari ceramah itu, aku menndapat 4 isi penting :
1. HARAM mendapatkan khidmat solekan & andaman si bapok ataupun dengan kalimah lebih suci, lelaki gilman, yakni lelaki geli geleman. biarlah si MUA itu wanita sejati, atau makcik² yang diwas²kan style solekan dia asalkan anda tidak terjebak dengan dosa.
2. HARAM mencukur & mencabut bulu kening. tetapi adalah dibolehkan bagi mereka yang berkening pelik dan lain dari yang lain. contohnya : kening beliau adalah bersambung ataupun berzig-zag coraknya. takut diketawakan, maka dobolehkan bagi beliau untuk mengubah bentuk keningnya.
3 HARAM melakukan sebarang lukisan padan badan. tidak kiralah yang permanent ataupun temporary. henna mahupun tattoo. biarpun henna itu datangnya dari Arab ke, Iran ke atau lain-lain negara Islam, ia tetap HARAM. ia tetap lukisan.
4. perkara-perkara syirik janganlah diikut. contohnya bila mak pesan suh baling seluar tak basuh atas bumbung supaya tak hujan masa kenduri kawen atau membasuh tali pusat bayi dengan kunyit, asam jawa atau cuka jangan jangan jangan. semua itu syirik. kalau ikut sunnah Nabi SAW, beliau basuh saja tali pusat itu. tak payah nak unggun² api. syirik! semua perkara atau pantang larang orang tua tu tak payahlah nak diikut. karut belaka.
gerun bila mendengar kata-kata beliau. sebab masa aku kawen aritu, aku sakan membuat henna, juga mendapatkan khidmat lelaki bukan tulen. sangat gerun juga bila aku dah pun tahu pasal tu tapi masih lagi nak buat. astaghfirullahala'zim. adei, taubat, taubat. takmau buat dah. kening aku pun dicukurnya. pasni takmau cukur² dah. T_T
ketiga-tiga isi penting ni bukan rekaan semata-mata tahu. mengikut kata ustaz tu, semua ni tergolong dalam Tauhid Rububiyyah. nak tahu lebih lanjut Tanyelah Ustaz.
waalahua'alam.
sekian.
p/s : wallamak. persis seorang ustazah dah aku. pfft!
Kulit Berminyak Pun Wajib Pakai Pelembap
8 years ago






0 bebelan:
Post a Comment