Click Once & I'll Click Yours Back!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, February 22, 2011

Bubur Pulut Hitam

meh sini kawan². saya ajar bagaimana cecara nak masak bubur pulut hitam. saya sangat pro. saya bekerja di The Pampered Chef.

mudah saja. aku guna apa yang ada kat umah.
kalau tahu petang ni nak kena masak bubur pulut hitam ni, dari semalam lagi seharusnya aku rendam pulut² tersebut. punyelah lama aku menunggu dia sampai empuk.

ni bahan² untuk orang macam aku je taw.

* pulut hitam (sebaiknya rendam dulu semalaman, sbb kalau tak rendam, kematu nak menunggu.)
* santan (kalau boleh guna yang asli ye. santan kotak adalah was². mungkin ada campuran tepung atau..)
* daun pandan (kalau takda, vanilla essence pun adalah ok. tapi aku dua² pun takda.)
* biji sago (basuh dulu.)
* gula merah / gula putih / gula melaka (ikut suka mana² pun boleh. tapi aku tak suka gula merah.)
* garam secukup rasa.

cecara :

* didihkan air dalam periuk. ikut suka la size periuknye.

 boleh buat wine nih.

* dah empuk, masukkan santan dan kacau. kacau jangan tak kacau ye. kang berketul tak tahu. mama cakap, kalau belum betul empuk si pulut tu, JANGAN sesekali berani memasukkan santan lagi. bahaya!

tadi telah menggunakan santan cap ayam.

  harap² takda campuran asing dalam ni.

 janganlah masukkan sejemput tu. agak² la sampai achieve rasa lemak yg diidamkan.
saya telah memasukkan sekotak santan cap ayam sebentar tadi.

* masukkan daun pandan. (aku tak tahu the exact time untuk mencampak daun tersebut.)

 sumber adalah dari Google.


kalau takda, guna vanilla essence, ok.


 contoh je, kalau takde gunalah Blue Key brand. ;p

* masukkan gula secukup rasa.

gula cap apa pun takpa. kalau di Penang, gula Prai lah yang terbaik.
ada manis² blablabla.

* masukkan sedikit garam. sedikit saja tau. agak² dalam kurang secubit. mama kata, masukkan garam ni boleh menambah lemak pada masakan atau minuman. kalau nak tahu, mamak² pure di Penang kalau buat teh tarik pun kadang² letak garam. betul, yang ni tak tipu.

* masak la seberapa lama yang anda mahu. tup api dan hidang kan.
secara sedihnya. beginilah rupa sepinggan bubur hasil buatan tangan beginner seperti saya. )8


macam sedap. jap nak try test makan.


SEKIAN.


p/s : sedap, sedap, sedap!!



0 bebelan: